Přijímejte partnerův vliv (partnerství)

26.01.2021

Princip čtvrtý aneb umíte se podělit o "vedení"?

Tento princip se může někomu zdát jako samozřejmost, ale rozhodně není.

Převážná většina mužů má problém s přijímáním vlivu své partnerky. Muži prostě rádi "šefují" vztahu. Chtějí být oporou, živiteli, iniciátory, veliteli, "borci",... Pro spoustu mužů je představa, že by se měli své partnerky ptát na její názor přímo nemyslitelná, natož se jím řídit. Což je pro vztah větší problém než se může zdát. Nenechte se však mýlit, problém s přijetím vlivu mají i ženy, i když né tak tak často jako muži.

Příklad ze života

Napadá mě skvělý případ z mého okolí. Manžel mé kamarádky chtěl koupit nové auto od jejich rozvedeného souseda, který se stěhoval pryč a auto prodával. Bylo to přesně takové auto po kterém toužil.

Šel k sousedovi, aby si dohodli podmínky prodeje. Trval však na kompletní prohlídce vozu, před samotnou koupí. Soused se zajímal proč na té prohlídce trvá? Řekl mu, že se radil se svou ženou a ta mu řekla, že pokud auto nebude prohlídlé, tak s koupí souhlasit nebude. Soused se mu tenkrát vysmál, že se musí "dovolovat" ženy (asi proto se soused rozvedl - evidentně neuměl přijímat vliv partnera). Smát se však přestal, když na prohlídce zjistili, že má auto závažné závady na motoru. Z koupě se upustilo a kamarád byl vážně rád, že dal na radu své ženy.

Je důležité znát názor svůj i partnera

Nechci tímto článkem říct, že se má muž vzdát vlivu a ve všem poslechnout svou ženu. Sama vím, že nemám vždycky pravdu. Nejspokojenější páry jsou ty, kde je muž ochotný se o vliv podělit, kde nechává své partnerce podíl na rozhodování. V takovém vztahu se manžel nesnaží prosadit svou, ale spíše aktivně usiluje o kompromis.

Prakticky jde o to, že by se spolu měli partneři o věcech domlouvat a znát názor i svého partnera. Nejde o to vždy slepě věřit názoru druhého, ale o to se nad ním zamyslet a nejlépe společně dojít k řešení, hlavně v důležitých věcech jako je koupě auta, bytu, domu, jak budete vychovávat děti, jestli koupit nejnovější televizi nebo stačí starší model, jak hospodařit s financemi,....

Jste ochotni vyslechnout si názor partnera a přijmout jeho vliv?

Je prokázáno, že pokud manžel není ochoten dělit se s manželkou o moc, je 81% pravděpodobnost, že se jejich manželství rozpadne.

Nezapomeňte však, že muž může jen těžko brát v potaz vliv ženy, která se k němu chová pohrdavě a bez úcty.

Takže jak jsem psala ve druhém principu, pokud si partneři neumí projevovat navzájem úctu a obdit jen těžko budou navzájem přijímat svůj vliv. Všechny principy spolu souvisí a jeden se odvíjí od druhého. To má své výhody i v tom, že i když začnete rozvíjet jeden princit, tak ostatní se přirozeně také zlepší.

Jak poznat jestli partner vliv přijímá?

Nejlépe poznáte jestli partner váš vliv přijímá podle toho jak reaguje, když se o dané věci bavíte. Velká síla spočívá také v tom naučit se ustoupit, což není vžycky snadné.

Ž: "Říkal jsi mi, že mi řekneš až zase budeš chtít jít s kamarády na zápas. Né že si to domluvíš a nic neřekneš, ani mě nevezmeš s sebou." (špatně - jednáte bez úcty z pozice naštvané oběti)

Ž: "Cítím se podvedená, když jdeš z kamarády na zápas a mě o tom nic neřekneš. Doufala jsem, že mi to řekneš předem, jak jsme se minule dohodli, abych se k tomu mohla vyjádřit." (správně - Sdělit své pocity, dát možnost k nápravě)

M: "No jo, ty s tím naděláš." (špatně - nechce příjmout váš vliv)

M: "Cože? To se tě mám jako dovolovat?" (špatně - nechce příjmout váš vliv)

M: "Promiň, zapoměl jsem na to. Neuvědomil jsem si, že tě to takhle trápí. Můžu to zrušit nebo jestli chceš tak pojď se mnou." (správně - přijímá váš vliv)

Dotazník: Schopnost dělit se o moc

Přečtěte si každý výrok a zakroužkujte A (ano), pokud je výrok pravdivý, nebo N (ne), je-li nepravdivý.

  1. Partnera skutečně zajímají moje názory na společné záležitosti. A N
  2. Partner se ode mě obvykle hodně dozví, i když spolu nesouhlasíme. A N
  3. Partner chce, abych cítil/a, že na tom, co říkám, opravdu záleží. A N
  4. Partner chce, abych v našem manželství měl/a slovo. A N
  5. Partner mi dokáže naslouchat, ale jen do určité míry. A N
  6. Partner si myslí, že mám dost zdravého rozumu. A N
  7. Partner se ke mně chová s úctou, i když spolu nesouhlasíme. A N
  8. Když mě partner vytrvale o něčem přesvědčuje, nakonec uspěje. A N
  9. Partner nikdy nesmete můj názor ze stolu. A N
  10. Partner si myslí, že neuvažuji dost racionálně, a nebere mě při řešení našich záležitostí vážně. A N
  11. Partner se při našich rozhovorech vždy snaží o kompromis. A N
  12. Partner je velmi přesvědčivý a obvykle v našich sporech zvítězí. A N
  13. Partner chce, aby mé slovo mělo váhu, když o něčem rozhodujeme. A N
  14. Partner si většinou myslí, že mám dobré nápady. A N
  15. Partner si myslí, že při řešení problémů se moje pomoc vyplatí. A N
  16. Partner se snaží uctivě mi naslouchat, i když spolu nesouhlasíme. A N
  17. Partner se obvykle myslí, že jeho řešení jsou lepší než moje. A N
  18. Partner obvykle najde na mém stanovisku něco, s čím může souhlasit. A N
  19. Partner si myslí, že jsem většinou příliš emocionální. A N
  20. Partner si myslí, že v našem vztahu musí zásadní rozhodnutí dělat on/a. A N

Hodnocení: Za každou odpověď A si přičtěte 1 bod, kromě otázek 5, 8, 10, 12, 17, 19, 20. Poté si odečtěte 1 bod za každou odpověď A u otázek 5, 8, 10, 12, 17, 19, 20.

6 a více: Toto je silná stránka vašeho vztahu. Váš partner se s vámi ochotně dělí o moc a to je znakem emočně inteligentního vztahu.

Méně než 6: V této oblasti by se vaše manželství dalo zkvalitnit. Vašemu partnerovi zřejmě činí potíže dělit se s vámi o moc, což může vaše partnerství nebezpečně destabilizovat. Není-li vašemu partnerovi stále ještě jasné, proč je nezbytné dělit se moc, měl by jsi ještě jednou přečíst tento článek. Dále vám velice pomohou cvičení, která přiložím do složky E-KNIHY.


Doufám, že už máte lepší přehled jak na tom jste a že jste si rozšířili obzory :-)

Alena



Nejnovější články

Hranice

06.04.2021

Důležité téma ve výchově, partnerství i osobním rozvoji

Blog Život v říši mateřství aneb Alenka v říši divů
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky