Kritika

26.11.2020

Zabiják vztahů partnerských i rodičovských

Dnes se zase blíže podíváme na vztahy partnerské a rodičovské. Myslím si, že je potřeba rozvíjet všechny tři pilíře spokojeného života (osobní růst, partnerská harmonie, důvěrný vztah s dětmi).

Kritika je v dnešní době velký problém a je dobré se na ni blíže podívat ať nenapáchá škody, kde není třeba. Určitě si sami pomatujete z dětství jak vám bylo, když vás někdo blízký kritizoval. "To po sobě nikdy nic neuklidíš?", "Musíš pořád bulet?", "Proč pokaždé něco rozbiješ?" A jak vám je teď, když vás někdo kritizuje? Mě se kritika nelíbí. Cítím takový těžký "balvan" v břiše a chci se hned bránit.

Je dobré naučit se na chvíli zastavit a hned nepřejít do útoku. Někdy nám může být kritika i prospěšná, ukázat nám v čem děláme chybu. Ovšem je uměním kritiku zdělit, tak aby se druhý nenaštval, jen ho motivovala k lepším výsledkům. Proto je důležité naučit se rozlišovat mezi KRITIKOU a STÍŽNOSTÍ.

Kritika rodičů směrem k dětem

V tomto případě úzce souvisí s tzv. nálepkováním. Většinou když dítě kritizujeme, tak mu tím dáváme různé nálepky - nešiku, uplakánek, zlobivá holka,....

Toto chování však dětem nijak nepomáhá, spíše naopak. Dítě ztrácí sebedůvěru, důvěru ve vás, uzavírá se před světem. Má pocit, že nic neumí, za nic nestojí, nic si nezaslouží.

Pokud dítě kritizujete vyjímečně, tak se z toho dokáže sebrat. Pokud je však kritika na denním pořádku, jistě zanechá následky. I v tomto případě je proto dobré naučit se dítěti říkat STÍŽNOSTI se kterými může něco udělat a né ho KRITIZOVAT.

Nevykládejte si to však ani v druhém extrému, že je potřeba dítě každý den chválit. Když budete dítě nadměrně chlátit, tak zase začne vše dělat jen kvůli pochvale, stane se nesamostatné a závislé na názoru ostatních. Což také není výhra. Když už chcete dítě chválit, tak nechvalte přímo jeho, ale to co udělal. Ne - "Ty jsi tak šikovný kluk." Ano - "Ta věž co jsi postavil se mi moc líbí. Musela ti dát spoustu práce."

Naučte děti milovat cestu ne cíl.

Kritika v partnerských vztazích

Čtu teď vážně úžasnou knihu, kterou všem lidem ve vztahu doporučuji. Sedm principů spokojeného manželství - Gottman. Musím říct, že mi v lecčem otevřela oči.

Říkám si, když existuje "návod" na spokojený vztah, proč se jím páry neřídí?

Můj manžel mi řekl, že o tom spousta lidí ani neví. To je možná pravda. Někdo třeba nemá čas se tím více zaobírat, nevím. Každopádně si myslím, že tohle jsou vážně důležité a zásadní informace. A jsem ráda, že je s vámi mohu sdílet.

Takže jak už jsem psala výše, kritika je zabiják vztahů. A je vážně moc prospěšné naučit se rozlišovat mezi kritikou a stížností. Ukážu vám jaký je v tom rozdíl.

Jak rozlišit stížnost od kritiky?

STÍŽNOST: V autě není benzín. Naštvalo mě, že jsi nenatankoval, jak jsi slíbil. Mohl bys to udělat zítra, prosím?

KRITIKA: Proč pokaždé na všechno zapomeneš? Říkala jsem ti snad tisíckrát, abys natankoval - a nic. Jsi naprosto neschopný.


STÍŽNOST: Proč jsi neřekla dřív, že jsi moc unavená na milování? Teď jsem zklamaný a je mi trapně. Prosím tě, příšte mi řekni, že nemás náladu na sex. Vezmu to v pohodě.

KRITIKA: Proč jsi vždycky tak chladná a sobecká? To bylo od tebe sprosté, takhle mě svádět. Co to s tebou je? Jsi frigidní?


STÍŽNOST: Prosím tě, dej mi vědět, než někoho pozveš na večeři. Chtěla jsem, abychom byli večer spolu sami. Ráda bych nám tento týden naplánovala romantický večer.

KRITIKA: Proč přede mnou pořád dáváš přednost přátelům? Jsme pro tebe vždycky až na posledním místě. Výhýbáš se mi snad?


Vidíte ten rozdíl? Já teda zřetelně a musím přiznat, že někdy používám kritiku. Více se teď zaměřuji na to, co dětem a manželovi říkám a snažím se už kritiku nepoužívat.

Dokonce jsem zjistila, že je to skvěle nakažlivé. Manžel i děti, také začali věty formulovat jinak a vážně je to mnohem příjemnější.

Jak na to?

Takže když je nějaký problém, třeba se i naštvete, tak prostě zdělte:

TAKHLE SE CÍTÍM ("Rozzlobilo mě")

OHLEDNĚ URČITÉ SITUACE ("včera večer jsi nevytřel")

 A PROTO POTŘEBUJI/CHCI TO A TO ("mohl bys vytřit teď?")

Bez přehánění, obviňování, vyčítání. Není to zas tak těžké a zaručuji vám, že se hodně zlepší vztahy ve vašem životě, jak partnerské tak rodičovské :-)

Směle do toho, Alena


Nejnovější články

Hranice

06.04.2021

Důležité téma ve výchově, partnerství i osobním rozvoji

Blog Život v říši mateřství aneb Alenka v říši divů
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky